Canadian Money Forum banner

Wat als ik geen wettelijke erfgenaam ben van mijn biologische vader?

415 views 23 replies 11 participants last post by  ian  
#1 · (Edited)
Mijn biologische vader staat niet op officiële overheidsdocumenten. Niet op mijn geboorteakte.

Maar hij is mijn biologische vader en ik heb hem een paar weken per jaar gezien gedurende mijn eerste ongeveer 20 levensjaren, daarna gingen we onze eigen weg zonder meer interesse om een relatie te onderhouden.

Zijn ouders zijn overleden en zijn broers en zussen zijn overleden. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk geen echtgenote.

Wat als hij sterft zonder testament? Hij heeft geen wettelijke erfgenamen. Ik begrijp dat zijn bezittingen naar het register van onopgeëiste eigendommen gaan, en ik geloof dat het tot 10 jaar onopgeëist kan blijven.

Moet ik dat register elk jaar in de gaten houden voor het geval dat? En als hij sterft zonder erfgenamen, kan ik ze dan opeisen? En om ze op te eisen, is mijn enige bewijs denk ik ervoor zorgen dat ik nog foto's van hem en mij heb (ik geloof dat mijn moeder die heeft)?

#2 ·
Mijn biologische vader staat niet op officiële overheidsdocumenten. Niet op mijn geboorteakte.

Maar hij is mijn biologische vader en ik zag hem een paar weken per jaar gedurende mijn eerste 20 levensjaren, daarna gingen we onze eigen weg zonder meer interesse om een relatie te onderhouden.

Zijn ouders zijn overleden en zijn broers en zussen zijn overleden. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk geen echtgenote.

Wat als hij sterft zonder testament? Hij heeft geen wettige erfgenamen. Ik begrijp dat zijn bezittingen naar het register van onopgeëiste eigendommen gaan, en ik geloof dat het tot 10 jaar onopgeëist kan blijven.

Moet ik dat register elk jaar in de gaten houden voor het geval dat? En als hij sterft zonder erfgenamen, kan ik ze dan claimen? En om ze te claimen, zou mijn enige bewijs zijn om ervoor te zorgen dat ik nog steeds foto's van hem en mij heb (ik geloof dat mijn moeder er een paar heeft)?
In welke provincie of welk land woont hij? Zijn er verbanden met andere rechtsgebieden?

#7 ·
Dit is een vraag voor een advocaat voor nalatenschappen, en ik weet niet of een CMF-lid er een is. Ik heb geen idee hoe men het systeem zou kunnen 'monitoren' in geval van zijn uiteindelijke overlijden, maar ik ben het eens met bericht #6 dat men een biologische relatie zou moeten bewijzen, bijvoorbeeld via DNA-matching via 23andMe, enz. enz.

#8 ·
Ja, ik ben benieuwd hoeveel absoluut bewijs ze nodig zouden hebben als er geen erfgenamen zijn en wanneer:

Ik heb foto's met hem van baby tot jongvolwassene, mijn moeder kan getuigen, ik heb verjaardagskaarten van hem en kerstkaarten van hem, ik sta vermeld op de overlijdensberichten van zijn moeder, zijn vader en zijn broer, en er zijn zeker andere soorten bewijzen die ik zou kunnen verzamelen.

Voor een DNA-test heb je DNA nodig dat goed bewaard is gebleven, dus als ik zijn dood pas een paar jaar later opmerk, zou de enige hoop een molaar of iets dergelijks zijn...

Dit is niet zoals een strafzaak waarbij ze bewijs nodig hebben dat boven redelijke twijfel verheven is. In dit geval hebben ze een goede inschatting nodig van de waarschijnlijkheid dat ik zijn zoon ben.

Het simpele feit dat ik in drie verschillende overlijdensberichten sta, is misschien zelfs al genoeg.

#11 · (Edited)
Unrelated to your inheritance question, I would reach out to him while you still can. It might be nice to catch him up with what you’re doing, let him know he has grandchildren, etc.
Ja, mijn vrouw heeft hem nog nooit gezien en we zijn bijna 10 jaar samen. Ze wilde hem minstens één keer ontmoeten, maar nee, ik ging ongeveer tien jaar geleden alleen naar de begrafenissen van zijn ouders, en ik kon niet naar de begrafenis van zijn broer en ik had sowieso geen interesse om te gaan, en mijn kinderen hebben een grootvader aan mijn moeders kant, die de partner van mijn moeder is, die me goed heeft opgevoed.

In het verleden heb ik mijn moeder ook meer dan 5 jaar niet gezien. Sterker nog, toen mijn vrouw mij ontmoette, zag ik geen familie.

Ik ben niet iemand die gelooft dat familie boven alles gaat. Ik geef de voorkeur aan sterke relaties met vrienden, omdat je ze kunt uitkiezen en verstandig kunt kiezen.

Ik ben mijn moeder weer gaan zien omdat er duidelijk interesse van haar uitging en ik haar op een gegeven moment kon vergeven, maar ook voornamelijk omdat ik mijn stiefvader (haar partner) wilde zien.

Wat mijn biologische vader betreft, nou ja... Hij was geen goede partner, hij was geen goede vader, hij was geen goede man met betrekking tot vrouwen, en hij heeft geen interesse getoond in de relatie, en ik heb ook absoluut geen interesse, dus hij is net zo goed een vreemde voor me. Nou ja, erger dan een vreemde eigenlijk, want ik ken zijn persoonlijkheid, en die is slecht.

#12 ·
In Ontario zou de vader amicabel aan de geboorteakte worden toegevoegd via een gezamenlijk verzoek van de moeder/vader. Of eenzijdig via een verzoek aan de rechtbank, waarschijnlijk met DNA-testen. (Om duidelijk te zijn, ik verwijs naar een geboorteakte die plaatsvindt in Ontario.)
Ja, de eenzijdige aanvraag is wat mijn moeder niet heeft gedaan, omdat ze als alleenstaande moeder van een pasgeborene met een minimumloon niet het hele gerechtelijke proces wilde doorlopen.

Ze had het geld moeten krijgen, maar ze wilde dat gerechtelijke gevecht niet aangaan. En we weten dat deze gerechtelijke gevechten geen pretje zijn.

Dus liet ze het gaan en zette in plaats daarvan in op haar vermogen om een goede partner te vinden, wat haar gelukkig lukte.

Ze slaagde erin enige financiële hulp te krijgen van mijn biologische vader, maar nergens, nergens, nergens in de buurt van wat hij zou hebben betaald als hij tot vader was verklaard.

#15 ·
Denk je dat zijn nalatenschap groot genoeg zou zijn om de moeite waard te zijn om na te jagen?
Hij ging met 48 met pensioen na 25 jaar te hebben gewerkt voor de federale correctionele dienst. Hij geeft zeker elke cent uit die hij heeft en dat is oké, dat is hem die ten volle van zijn leven geniet, maar hij is goed met geld. Ik zou verwachten dat hij van plan is om wat geld over te houden voor zijn oude dag. Hij ging met pensioen met een groot huis, een royale federale pensioen, en net toen de markt sinds de GFC een gekke bull run maakte.

Niet dat ik zijn geld wil of nodig heb, maar als het onopgeëist blijkt te zijn, dan zou ik het zeker aannemen. Ik zou dit zien als een vergelding voor de financiële hulp die mijn moeder niet kreeg.

#16 ·
Dat gezegd hebbende, het meest waarschijnlijke resultaat van deze situatie is dat hij met een sugar baby zal zijn en misschien een testament heeft geschreven om haar alles te geven, lol.

Of misschien komt die sugar baby erachter dat ze niet in zijn testament stond, alleen ik wel en dan zal ze woedend zijn, lol.

Hoe dan ook, er kunnen nog 15-20 jaar voorbijgaan voordat ik erachter kom, dus er kan veel gebeuren.

Ik was gewoon nieuwsgierig naar deze situatie van een ongedocumenteerde vader.

#18 ·
Het is een interessante vraag, maar ik weet niet waarom je zou aannemen dat hij geen testament heeft, alleen omdat hij decennia geleden geen contact meer had met zijn vorige vrouw en kind... Ik weet niet hoe je erachter zou komen dat hij geen testament heeft, wat zeer waarschijnlijk is, noch hoe je aanspraak zou maken op bezittingen als hij er daadwerkelijk geen testament had.

#20 ·
Het is een interessante vraag, maar ik weet niet waarom je zou aannemen dat hij geen testament heeft, alleen omdat hij er decennia geleden voor koos om zich niet met zijn ex-vrouw en kind bezig te houden... Ik weet niet hoe je erachter zou komen dat hij geen testament heeft, wat zeer waarschijnlijk is, noch hoe je aanspraak zou maken op bezittingen als hij er inderdaad geen testament had.
Het is een hypothetisch scenario uit nieuwsgierigheid. Ik geloof dat hij een testament heeft, maar beter ervan uitgaan van niet. Dat is een levensles voor mij: ga nergens van uit.

En een reden waarom hij geen testament zou kunnen hebben, is wanneer hij geen afhankelijken heeft. Ikzelf kan me niet minder bekommeren om wat er met me gebeurt als ik dood ben, ik geef alleen om wat er met mijn afhankelijken gebeurt en dat is het doel van een testament. Maar hij heeft geen afhankelijken en geen familie.

Nou, een andere reden om een testament te hebben, is wanneer je veel bezittingen hebt die aan een goed doel zouden worden gedoneerd. En uiteraard aan jongere vrienden.

Zijn broer had waarschijnlijk geen testament toen hij op 65-jarige leeftijd stierf, maar het zou oneerlijk zijn om hem met zijn broer te vergelijken...

#19 ·
Misschien niet zo waarschijnlijk.... AI zegt:

Hoewel specifieke cijfers voor alleen "boomers" fluctueren, afhankelijk van de enquête en methodologie, suggereren gegevens uit 2023 dat ongeveer 25% tot 50% van de Canadezen van 55 jaar en ouder (een veelgebruikte proxy voor boomers) geen testament heeft. Een RBC Wealth Management rapport uit 2023 toonde aan dat 53% van de Canadezen van 55 jaar en ouder een volmacht (POA) heeft benoemd, en een ander Angus Reid Institute rapport uit 2023 gaf aan dat 49% van de Canadezen van 55 tot 64 jaar een up-to-date testament had.

Testamenten opgesteld door een advocatenkantoor of notaris worden vrijwel standaard geregistreerd bij de provincie waarin ze zijn opgesteld en/of bij het Canada Wills Registry. In sommige gevallen kan dit register worden doorzocht op de aanwezigheid van een testament, maar meestal niet op de inhoud ervan. Testamenten opgesteld door particulieren, bijvoorbeeld online et cetera, worden waarschijnlijk niet geregistreerd, tenzij de persoon zich inspant om dit te doen.

Het varieert per provincie wat betreft de toewijzing van activa aan familieleden uit de nalatenschap van personen die zonder testament overlijden (intestate). De uitdaging bij iemand die zonder testament overlijdt, is wie de rechtbank zal verzoeken om een aanstelling van een bewindvoerder/executeur en vervolgens de mate van zorgvuldigheid die zal worden ondernomen (of niet, afhankelijk van het eigenbelang van de bewindvoerder/executeur) om familieleden te "vinden".